aku dan dotdotdot



Aku dan mama aku.

Ya. Without mama & abah, there wont be me. Here. Living, breathing, growing.

Mari aku cerita.

Cerita yang tak tipikal. Cerita betul. Cerita aku dan mama. Cerita aku dan orang yang aku sayang. Cerita aku yg surely tak sama mcm cerita klise hubungan emak-anak mcm kat drama tv swasta.

Mama dan aku.

Aku anak kedua. (mohon pi gugel dulu characteristics anak kedua ni utk lebih pencerahan)

Mama dgn aku. Kami tak rapat. Bukan, tak sama mcm mn rapat mamma dgn kakHanto, tak sama mcm mn mamma layan Bunn, tak sama mcm mn mamma kamceng dgn Kasue.

Ya, betul. Aku tak reka cerita.

Sampai aku pernah cakap kat kakHanto; yalaa, aku kan anak tiri mama. Aku kan anak angkat. (mohon faham, ni perbualan biasa aku dgn kak aku. Kami mmg sembang mcm ni, mama pun acknowledge benda ni)

Kalau buleh rate kesayangan mama towards her kids, surely I’m effing sure I’m in the last position. Tp tak hingin aku nak buat bancian dekat mama berdasarkan ini. Takda pekdah. Aku tau dia sayang aku. Cukup aku tau yg itu.

Aku ajar diri aku, mungkin sbb azalinya aku mmg jenis yg sukar nak rapatkan diri dgn mama, mungkin sbb prwatakan aku yg as-i-know agak rebel, stubborn, stone-headed, outspoken ini yg makes us mcm ni, aku tau ini memang salah aku.

Aku kurang manja dgn mama. Aku takreti sgt nk manja dgn mama, bukan aku takmau. Tapi kurang biasa. Tapi tu tak bermakna aku sayang dia kurang.


Ya, aku mengaku. Aku rapat dgn kak aku. My one and only kakak. She knows me too well. Bak kata dia, “aku hang, kita satu. Sebab tu aku kakak hg. Dah berapa lama aku hidup dgn hg? Masa hg kecik kecik dulu sapa yg basuh berak hg? Ni. Tgn aku ni.” Banyak sebab kenapa aku sayang dia. Banyak sebab kenapa aku manja dgn dia. Banyak sebab kenapa aku suka merap dia. Banyak sebab kenapa aku sayang dia lebih. Banyak sebab kenapa dia tau segalagalanya. Sebab dia sentiasa ada. Dia susah aku ada, aku senang dia ada and viceversa.


Ya. Aku buleh hidup. Aku tak kesah. Aku tak heran pun kalau mama takpenah call aku. Aku tak kesah kalau mama tak reply text aku. Aku dah biasa bila mama tak text aku mcm mn mama selalu text kak aku. Aku tak kesah kalau mama takpenah datang jenguk aku even sekali pun masa aku kat kmpp. Aku tak kesah kalau mama tak ingat nak buat apa yg dia janji kat aku. Aku tak kesah kalau kena marah dgn mama. Aku okay kalau mama nk lepas marah dia kat aku even bukan aku yg salah. Aku sedia. Aku takkan menangis. Okay la aku mengaku aku menangis bila cita kat kakLong dlm telefon. Hehehe. Tapi bukan depan mama. Aku tak kesah kalau aku cuma tempat mama sembang bila anakanak dia yg lain takda. Sumpah aku okay.


Tapi aku takbuleh kalau situasi kat atas happen between aku & kakHanto. Wooo, takleh bayang cek oii. Kalau dia tak call aku dlm seminggu, kalau aku tak dgaq kabaq dia, aku jd tak best. Aku sedih. Bila sampai part dia, aku akan emosi. Sebab aku & dia satu. Kalau nk cerita kisah aku dgn dia cita dia mmg panjang la, berkurun baru leh abes cita. Cerita aku & dia. Kami ja yg tau. Aku akan taching betei kalau kena marah dgn dia *dia pun tau* Aku manja dgn dia sgt2. Sampai nk tdoq dia dodoikan aku dgn lagu gerimis mengundang, nafsu makan aku yg serupa jin dia follow ja. Rambut aku dia buat dandan. Kuku kaki tangan aku dia potong. Kadang tu makan pun dia suap. Ya, until now. Sampai dia penah cakap kat Goku masa dia memula nk tekel aku dulu, “adek aku yg ni telebih manja sikit. Dgn aku la. adek aku yg lain2 pun tak mcm dia.” So Goku pun sedia maklum akan hal ni. 
Kalau disuruh pilih Goku atau Mama atau KakHanto atau sesiapa saja dalam dunia. Jawapan aku satu dan pasti. Ya. Aku rasa kau pun tahu jawapan aku siapa.


Jangan persoal

Jangan judge aku melulu. Kalau kau taktahu kisah aku dr mula.

Aku takpernah nak salahkan siapasiapa kalau org cakap yg bukan2 bila tgok cara aku sembang dgn mama. Sebab meka taktau & aku takrasa pun nak bgtau ~..~

Bila meka cakap;
 “tak balik kedah ke?
Tak rindu mama ke?
Mama tak marah ke kalau cuti tak balik?
Mama sehat?
~Eii kau anak derhaka. Anak tak kenang jasa. Anak tak reti berterimakaseh”


Itu mulut meka. Aku tak kesah.

Walau apa pun condition aku dan mama, aku tak pernah hilang sayang kat beliau. Sebab beliau aku wujud.


Saja aku cerita. Sebab ada yg tak percaya kewujudan cerita mcm kes aku.

Itu baru cerita mama. Belum gebang pasal family dgn skop yg lebih meluas.

Ahh malas aku gebang pasal meka. Takhingin.

Yang aku tahu, family aku ada mama, kak aku, adek adek aku. Cukup berlima.

Persetan org tanya “mana kampung kau? Tak pegi umah atuknenek? Tak lepak dgn sepupusepapat? Tak singgah umah sedaramara?”

Cukup. Aku ada mereka berempat. Tu pun dah hingaq serupa market borong.

Whatever happens, my family will always come first. :)
enemies that I can't live without



Sekian, sari berita utama. Kehkehkeh


Comments

Popular Posts